We zijn gewoon eens benieuwd… Want we vergelijken onze manier van reizen met de MINK 2.0 sports camper vaak met de beleving van het rondtrekken met een camper. Vervolgens vertellen dan dat het een investering is in duurzaamheid, dat het veel voordeliger is in de aanschaf en dat de toekomstige kosten veel lager zijn.

Omdat het nogal veel stellingen zijn in 1 zin wil ik in dit artikel inzoomen op 1 van de bovengenoemde aspecten: Duurzaamheid. Maakt het echt zoveel verschil? En zo ja, waar hebben we het dan over?

We willen natuurlijk geen appels met peren vergelijken. Want de vergelijking moet natuurlijk wel eerlijk zijn. Want, ook al staat er op de klep van onze MINK: MINK CAMPERS, het is en blijft een teardrop caravan.

Droomcamper: MINK of bus?

Toch willen we de vergelijking wel graag maken. Om verschillende redenen.

Want, misschien sta jij wel op het punt om een (2de hands) Volkswagenbusje aan te schaffen en de komende maanden druk te gaan klussen, timmeren, zagen en solderen om je droomcamper zelf te gaan bouwen. Of ben je je aan het oriënteren op een nieuwe helemaal ingerichte camper.

Waar de wind je brengt

We snappen het helemaal. De droom van reizen zonder doel, gewoon op pad kunnen gaan met alles bij de hand. Te stoppen waar het mooi is en goed voelt en verder te trekken zodra het gaat regenen of je gewoon weer een klaar bent voor een ander, nieuw avontuur. En dan ook nog eens zelf kunnen beslissen wanneer en hoever je gaat, zonder al te veel te hoeven plannen.

Gewoon gaan, ultieme vrijheid

min_sports_camper_met_fourweeldrive

Geen vuiltje aan de lucht… of toch wel?

En dan heb je eindelijk je droomcamper gevonden, of gemaakt, en je gaat op pad… Op zich geen vuiltje aan de lucht. Want ja, het klopt, ergens heb je vast wel gehoord dat er geen dieselauto’s meer de weg op mogen. Maar hé, dat is pas in 2050: waar hebben we het over?! Dat duurt nog 27 jaar!

Maar alhoewel het ver weg lijkt haalt de realiteit ons sneller in dan je denkt. Vanaf 2025 mogen dieselauto’s niet eens meer verkocht worden. Dus, die mooie camper die je gebouwd hebt en misschien op een dag wilt verkopen, wordt vanaf 2025 opeens een stuk minder waard.

Een paar droge feiten

En nog belangrijker misschien dan de restwaarde van je nieuwe dieselcamper, is wel het feit dat je met deze campers in toenemende mate, op steeds minder plekken mag komen. Steeds meer gemeenten stellen milieuzones in. Zonder op alle technische details in te gaan toch een paar feiten op een rij, zodat je kunt zien hoe snel deze ontwikkeling gaat:

2020

De eerste milieuzones zijn een feit. Met een dieselauto mag je bepaalde zones niet meer zomaar binnen

2022

Alleen dieselvoertuigen met emissieklasse 6 mogen rijden in deze zones

2025

Vanaf dit moment mogen gemeenten nul emissiezones instellen, dwz dat je met je diesel camper een andere manier moet vinden om deze zone te bezoeken.

Inmiddels hebben alle grote en middel grote steden al milieuzones en ook voor een aantal natuurgebieden geldt dat je hier niet meer mag komen met een (oudere) diesel. En dit aantal zal de komende jaren alleen maar toenemen. Op zich een goede zaak voor het milieu natuurlijk. Maar wel goed om in overweging te nemen als je op dit moment op het punt staat om een diesel camper aan te schaffen.

Maar wat is dan het alternatief? Natuurlijk is het afbouwen van dieselvoertuigen niet nieuw. Dus inmiddels verschijnen de elektrische camper opties langzaam maar zeker op de markt. En gelukkig ook met een acceptabele actieradius. Maar daar hangt nog wel een flink prijskaartje aan. Dan wordt opeens de MINK 2.0 sports camper een hele aantrekkelijke optie!

De MINK, een duurzaam alternatief

Maar wat is dan het alternatief? Natuurlijk is het afbouwen van dieselvoertuigen niet nieuw. Dus inmiddels verschijnen de elektrische camper-opties langzaam maar zeker op de markt. En gelukkig ook met een acceptabele actieradius. Daar hangt echter nog wel een flink prijskaartje aan. En dan wordt opeens de MINK 2.0 sports camper een hele aantrekkelijke optie!

Want de MINK 2.0 sports camper kan achter vrijwel elke (elektrische)auto die een aanhanger mag trekken. Dus eigenlijk kan je gelijk op pad. Zelfs als je nu nog met een benzine- of dieselauto rondrijdt. Hoe de wetgeving op het gebied van fossiele brandstoffen ook gaat veranderen, met de MINK kun je overal blijven komen.

Daarnaast is het zo dat de MINK maar 520 kg weegt, aerodynamisch is vormgegeven en daardoor het brandstofverbruik laag houdt. Niet alleen als je op vakantie gaat, maar ook de rest van het jaar. Een extra grote auto voor het trekken van de MINK is namelijk niet nodig.

De MINK is goed geïsoleerd, in tegenstelling tot veel vergelijkbare kampeermiddelen, waardoor ook de MINK geschikt is voor het hele jaar rond kamperen. EN de MINK heeft, ook in tegenstelling tot veel andere kampeermiddelen, echt een fantastische matras.

En laten we eerlijk zijn: als je op vakantie gaat, wil je toch niet opzoek gaan naar het mooiste plekje buiten een milieuzone? Je wilt gewoon naar het mooiste plekje!

Neem nu contact op voor een vrijblijvende bezichtiging.

Viking Campers werkt met bezichtigingen op afspraak. Dit kan ook 's avonds en in het weekend. Vul het contactformulier op de site in of bel 06-48251477 om meteen iets in te plannen. We hebben modeljaar '24 nu op voorraad.

 

MINK on tour

Event: Teardrop & trailers on tour 20 april, locatie Kampeerwereld in Ermelo

Event: Scandinavië markt Museum schokland 11 en 12 mei, Middelbuurt 3, 8319 AB Schokland

 

Benieuwd? Neem dan contact met ons op.

 

We nemen zo snel mogelijk contact op!